Tot mijn achttiende sprak ik geen woord Nederlands. Gek eigenlijk, want ik groeide op in het Duitse Eschweiler, dicht bij de Nederlandse grens. In 2015 volgde ik een taalcursus Nederlands, zodat ik in Nederland logopedie kon studeren. Een kleine stap op de kaart, maar best een grote in mijn leven.
Tijdens mijn studie leerde ik de Nederlandse cultuur kennen: van Koningsdag vieren tot aan fietsen in de regen en bijna iedereen bij de voornaam noemen. Ook trainde ik heel bewust mijn Nederlandse uitspraak, zowel op m’n opleiding als in de auto ernaartoe, door heel hard 100% NL mee te zingen en de nieuwslezers na te doen. Een accent op zich vind ik niet erg, maar toch voel ik me trots als mensen verrast reageren wanneer ik zeg dat ik eigenlijk uit Duitsland kom.
Mijn interesse voor de Nederlandse taal en de gebruiken groeit nog elke dag, en tegelijkertijd die voor mijn vaderland. Na mijn logopediebachelor volgde ik de master Nederlands als tweede taal: docent en expert aan Radboud Universiteit Nijmegen. Inmiddels ben ik gecertificeerd NT2-docent.
Daarnaast werk ik op Zuyd Hogeschool als docent internationale communicatie en doe ik mijn promotieonderzoek bij het lectoraat Professional Communication in a Digitalizing Society. Met mijn promotieonderzoek richt ik me op het verbeteren van mondelinge communicatieve vaardigheden door middel van technologie.
Vanuit de laatste wetenschappelijke inzichten en mijn eigen ervaring als NT2’er wil ik jou inspireren en ondersteunen op je weg naar verstaanbaar of accentloos Nederlands. Want ik weet hoe het voelt om fouten te maken of om stiller te zijn in het Nederlands dan in je moedertaal. Maar ik weet ook hoe het is om dat achter je te kunnen laten. Ik gun iedere cursist, van elk taalniveau, dat gevoel: om te durven spreken en je zelfverzekerd en vrij te voelen in de nieuwe taal.